Puterea de a trai in prezent

 

clock-1060458_960_720Capitol din cartea “Sacred Body, Sacred Spirit”  de Ramesh Bjonnes

 

Ca multi alti invatati in artele spiritualitatii, iubesc cunoscuta carte ”Puterea prezentului” a faimosului profesor in spiritualitate si contemporan germano-canadian, Eckhart Tolle. Dar iubesc practicarea zilnica a meditatiei chiar mai mult decat frumoasele si inteleptele cuvinte din cartea lui Tolle.

Ce lipseste din cartea lui Tolle, din punctul meu de vedere, este o tehnica personala, o tehnica personala la fel de simpla si transformatoare ca tehnicile meditatiei inventate in India cu mii de ani in urma si care ne ajuta in fiecare zi pe multi dintre noi sa simtim adevarata putere a prezentului atat mintal cat si fizic.

Ceea ce ne ofera Eckhart Tolle sunt cuvintele lui intelepte, iar mie aceste cuvinte imi amintesc mereu despre cum ar trebui sa ne traim viata intre meditatii. Dar nu reusesc sa ma faca sa percep Prezentul intr-o maniera atat de profunda cum reuseste meditatia.

Meditatia mea zilnica imi ofera o cale directa catre inima si minte, in acel loc profund unde mintea si inima se contopesc si sunt in armonie una cu cealalta, ca intr-o simfonie blanda. Si nu as da aceasta experienta, aceasta practica, pentru nicio carte, nici macar cea a lui Eckhart Tolle.

Puterea prezentului pe care o simtim cand meditam este o experienta minunata si inaltatoarea. Pentru mine, cu siguranta mai inaltatoare decat muzica, arta, sexul, iar senzatia cu siguranta dureaza mai mult. Dar nu mereu. Asta deoarece practica spirituala, ca sezutul pe o pernuta si repetand o mantra strans legata de sunetul respiratiei noastre si concentrandu-ne pe o chakra strans legata de vibratia sufletului nostru transcendent, nu este mereu inaltatoare si uneori nici nu-ti dezvolta cunoasterea spirituala.

Un calugar Zen scria foarte ferm despre acest lucru in revista Buddhadharma. Practica spirituala, spunea, ”te transforma, dar aceasta transformare poate deveni foarte neplacuta. Traducerea termenului din sanscrita pentru acest fenomen este clusterfuck.”

Ce doreste sa ne spuna acest calugar smecheras este ca meditatia, si aici nu ma refer la acea meditatie cand asculti muzica linistitoare, ci aceea destinata transformarii spirituale, creaza in tine o tornada. Cateodata creaza acea mica furtuna perfecta in minte si suflet, unde toate lucrurile pe care ti le-ai reprimat intreaga viata (si din alte multe vieti) incep deodata sa iasa la suprafata din sufletul tau negru si introvertit.

Asadar, meditatia nu este pentru persoanele slabe. Ai nevoie de mult curaj sa-ti infrunti si sa contemplezi asupra demonilor infricosatori care au iesit subit la suprafata. Toti acei demoni cu trei sau zece capete pe care Buddha i-a infruntat sub copacul bodhi inainte de a se ilumina, toti acesti demoni trebuie sa ii infruntam si noi.

In limbaj modern toti acei demoni sunt pur si simplu toate lucrurile mai putin placute care le poti vedea pe ”ecranul” mintii tale cand meditezi. Neplaceri cauzate de respectul de sine redus, dieta, casatorie, relatie, locul de munca, familie, despre viata ta in general. Toti acei demoni pe care ii traim zilnic si ii cunoastem atat de bine. Acesta cred ca este unul dintre cele mai importante motive pentru care multor oameni le este foarte dificil sa stea si sa mediteze lungi perioade de timp. De ce multi se lasa de practicarea meditatiei cu mult timp inainte ca aceasta sa te poata transforma si sa aiba un efect benefic.

Probabil ca ai auzit povesti despre cum meditatia te face mai calm, te conecteaza mai bine cu tine. Dar ai auzit vreodata ca acest calm este cateodata linistea de inainea unei furtuni psihice perfecte?

Iar cand infernul iti loveste subit partea constienta a mintii tale, s-ar putea sa nu fii pregatit. Si cum practicile spirituale nu vin cu o diploma, sau cu un terapeut care sa iti explice ce se intampla cu tine, s-ar putea sa incetezi sa practici, sa te duci la un psiholog, sa-ti mai cumperi un exemplat dintr-o carte de dezvoltare personala sau pur si simplu sa te rezumi la mai putin profunda din punct de vedere psihologic Hatha Yoga. Iar atunci iti vei spune: ”Asta e toata yoga de care am nevoie.”

Dar daca iti doresti mai mult? Atunci va trebui sa iti infrunti karma, sau mai bine zis din punct de vedere filozofic, samskarele, cu capul inainte. Aceste amprente fizice si psihice sunt desenate in tot corpul tau, in armura cu care, dupa cum zice Eckhart Tolle, ne invelim, in armura corpului, armura egoului, armura falsitatii.

In terminologie yoghina si sanskrita, neplacerile psihologice din care ne este construita armura se numesc samskare, urme psihice lasate de actiunile si experientele din trecut. Lucruri nefinalizate sau nerezolvate din mintea noastra, probleme de familie, furie tinuta in noi, frici sau dorinte secrete. In alte cuvinte, toate trairile reprimate pentru care zicea Freud ca am inventat religia.

Potrivit filozofiei yoga, Freud aproape avea dreptate. Practicarea meditatiei a fost in mare inventata nu pentru a scapa de ceva, ci pentru a transforma ceva, pentru a transforma mlastina de samskare din interiorul nostru, iar prin practici repetate sa elimine blocajele din sufletele si mintile noastre. In concluzie, putem vedea mantrele ca niste organisme care dizolva impuritatile din oceanul fiintei noastre.

Dar nu dintr-o data. Inainte ca impuritatile sa fie dizolvate in totalitate, practicarea meditatiei creaza o tornada in mintea noastra si ni le scoate in evidenta noua, prietenilor nostrii, sotiilor noastre sau colegilor nostrii. Devin mai vizibile decat oricand. Aceste impuritati sunt exprimate acum cu o mult mai mare energie sub forma de furie, iritabilitate, lipsa de rabdare, desfrau, gelozie sau de orice orice alta maladie disfunctionala poti suferi. De unde si termenul de ”nevrotic iluminat”.

Practica spirituala si evolutia spirituala nu sunt mereu direct proportionale cu evolutia psihologica. De accea este bine sa combini practicarea meditatiei cu exercitiile yoga. Este o idee buna sa alternezi meditatia cu psihologia, cu dezvoltarea eticii (yama si niyama), cu activitatea si munca sau cu devotiunea. Simpla sedere in meditatie nu este suficienta. Toata fiinta noastrea trebuie activata si transformata.

Pentru a parafraza pe faimosul intelept Charles Dickens: meditatia poate fi un moment bun, poate fi un moment rau, poate fi un moment de inteleptiune sau unul de nebunie. Dar un lucru este sigur. Daca este practicata corect si consecvent, meditatia poate fi una dintre cele mai sincere, corecte, importante si lungi momente de Acum din viata ta. In mod repetat.

Ca profesor de yoga si psiholog, Michael Stone spunea: ”Acest lucru ne duce la unul dintre cele mai simple aspecte ale practici: a fi sincer. Din momentul in care ne antrenam mintea sa vada corpul in care traim ca separat, sa nu fie distrasa de exterior si sa ramana concentrata chiar si in cele mai grele momente din punct de vedere fizic sau psihic, rezultatul natural este ca devenim mai sinceri fata de noi si fata de mediul inconjurator.”

Foarte des nu reusim sa ne dam seama cine suntem de fapt, fiind complesiti de imaginea denaturata data de amprentele din mintea noastra, de samskare. Meditatia ne ajuta treptat sa intelegem ca traind Acum este conditia castigarii unei libertati mai presus de contradictii sau limitari, mai presus de samskare.

Acel stadiu in care esti cu adevarat unit cu tine, esti un intreg, vine o data cu practicarea regulata a meditatiei pentru o perioada mai lunga, sau ceea ce unii numesc binecuvantare, este un moment in care nu mai este nevoie sa rezolvi contradictiile din viata ta, pentru ca tot ce nu este la locul lui a fost deja rezolvat. Atunci suntem in stadiul in care care totul incepe si totul se termina, in tot, in uniune, in binecuvantare, in iubire. Suntem cu adevarat in Prezent.

Toate drepturile rezervate. Politica de securitate a datelor
Realizat de Twisted Design