Mintea Este Mai Puternica Decat Creierul

Capitol din cartea “Sacred Body, Sacred Spirit”  de Ramesh Bjonnes

Substanta cenusie din creierul nostru este mereu ocupata sa trimita miliarde de mesaje catre conectorii neuronali. Acest creier extrem de activ se afla in organism, inauntrul corpului nostru, dar conform filosofiei yoga, pentru mintea subiectiva, creierul este un obiect fizic, o simpla unealta.

mintea

Il putem taia si ii putem analiza partile si sectiunile, il putem atinge si ii putem analiza moleculele. Dar nu putem atinge sau vedea mintea noastra.

Mintea reprezinta un nivel interior al fiintei noastre. Si nivelurile subtile nu pot fi disecate, pot fi interpretate.

Daca vrei sa stii cum e mintea mea, trebuie sa comunici cu mine. Daca-mi tai creierul in doua, nu vei afla prea multe. De asemenea, daca-mi conectezi creierul la un aparat cu unde electromagnetice vei putea spune foarte multe despre activitatea acestuia, insa nu vei afla nici un detaliu despre ceea ce simt sau ceea ce vad. Tu, o alta fiinta umana, nu o masinarie, va trebui sa ma intrebi cum ma simt.

Realitatea nu este numai obiectiva. Ea este si subiectiva in anumite cazuri. Este adevarat, ritmul meu cardiac scade in timpul meditatiei. Si acest fenomen poate fi usor inregistrat de un aparat. Dar acest lucru nu spune nimic despre cum ma simt in mod subiectiv atunci cand inima-mi bate mai incet. Ca sa afli asta, trebuie sa ma intrebi. Trebuie sa empatizezi cu mine.

Comunicarea si empatia, sunt principiile pe care yoghinii le practica de milenii. Comunica despre lumea interioara, despre experientele si realizarile lor. Yoghinii sunt cercetatori ai ambelor realitati: cea interioara si cea exterioara. Ei au notat sistematic toate observatiile cercetarilor lor, si din acest motiv ar fi bine sa ascultam si ce au ei de zis, nu numai oamenii de stiinta materialisti.

Yoghinii vorbesc despre realitatea subiectiva si cea obiectiva. Se refera la realitatea obiectiva ca fiind cea din afara corpului, fizica iar cea subiectiva este reprezentata de mintea noastra, realitatea interioara, spirituala. Intr-un fel, creierul este o manifestare a mintii, care este mai subtila si mai mare. Cel mai bun termen pentru a explica acest concept in terminologia yoga este “sistemul kosha” termen universal acceptat de comunitatea yoga. Conform Vedanta, cele 5 kosha, sau straturi ale fiintei umane sunt: Annamaya (corpul si creierul), Pranamaya (corpul energetic), Manomaya (mintea), Vijanamaya (nivelul intelepciunii), Anandamaya (nivelul binecuvantarii).

banana flowerFiinta umana este vazuta ca o floare de banana: un strat il acopera pe altul; un strat este mai subtil decat cel de deasupra lui – mai intai anatomia bruta a corpului si a creierului, dupa aceea anatomia energetica a nadi(canale) si kundalini, si mai apoi straturile nesfarsite ale mintii subtile, ale intelepciunii si ale binecuvantarii. Asadar, creierul reprezinta stratul mai brut al mintii. Dar conform yoga, nu este sinonim cu mintea.

Toate aceste kosha relationeaza intre ele si creierul nu ar putea functiona fara particularitatile mai profunde ale mintii si sufletului, iar nici mintea si sufletul nu s-ar putea exprima fara creier.

Totusi, conform specialistilor in neurologie, mintea si creierul sunt unul si acelasi lucru. Mintea noastra, constiinta, nu reprezinta altceva decat niste interactiuni neurologice din creierul nostru. Pentru acesti oameni de stiinta termenul de Dumnezeu exista doar ca o imagine sau ca o idee conturata de conexiunile neurologice din spatele craniului nostru osos.

Yoga considera insa ca creierul este o unealta interactiva a mintii, iar mintea este mai subtila si mai cuprinzatoare decat creierul. Unii cercetatori, precum biologul Rupert Sheldrake, sustin ca mintea este “un camp informational” care este conectat la creier, insa se extinde mult peste limitele fizice ale acestuia.

Un alt mod de a explica dilema minte/materie este oferit de o serie de ganditori si cercetatori in cadrul teoriei panpsihismului. Acest concept, extrem de similar filosofiei yoga, este sustinut atat de teologi cat si de oameni de stiinta, de la David Ray Griffin pana la David Chalmers.

Panpsihismul sustine ideea constiintei, asa cum este explicata si de yoga, care se regaseste peste tot, ca fiind o proprietate fundamentala a universului – pana la particulele atomice. Astfel, pietrele si cristalele de sare au ceea ce Chalmers numeste “protoconstiinta”.

Slide19Noua stiinta a complexitatii explica mai “stiintific”: constiinta apare din creier insa nu se rezuma doar la el. Ca si in Tantra, se constata faptul ca radacinile biologice ale constiintei sunt in creier, dar se sustine ideea ca suntem mai mult decat niste simpli neuroni. Experientele complexe si subiective ale gandurilor si emotiilor noastre, atunci cand mergem, vorbim, citim, ascultam muzica, nu pot fi reduse la niste sabloane neurologice simple din creierul nostru.

Mintea umana are o experienta unica, subtila doar a ei. Acest lucru devine foarte clar atunci cand studiem taramul spiritualitatii. Este universal acceptat ca oamenii care au experiente mistice le descriu ca fiind “mai reale” decat tot ce au trait si experimentat. Asadar, experienta spiritualitatii nu este stimulata de niste senzori sau creata de niste reactii chimice din creier.

Acest tip de experiente apartin unei realitati profunde si subiective a mintii noastre. Dar cum stiinta materiala nu este in masura sa inteleaga aceasta parte subiectiva, spirituala a realitatii, priveste aceste experiente ca fiind ireale sau doar produse de creier.

Mintea si creierul uman interactioneaza constant. Aceste mecanisme sunt perfect tunate si, conform cosmologiei yoga, sunt experesii integrale – una mai inalta si una mai joasa; una externa si una interna – ale Constiintei Cosmice asa cum este ea perceputa de catre fiinta umana.

Filozoful Jan Smuts ne reaminteste ca natura si deci evolutia, “sunt o retea de intreguri”. Atat creierul cat si mintea sunt exemple perfecte ale acestor “intreguri”care se intrepatrund, doar ca mintea are competente mai largi decat creierul.

In cartea “Creierul si Mintea” de Jeffrey M. Schwartz, M.D. si Sharon Begley se documenteaza modul in care mintea este mai expansiva, mai puternica si mai creativa decat creierul prin experimentele scanurilor PET care arata ca practica meditatiei schimba fiziologia creierului. Au demonstrat ceea ce yoghinii stiau de secole – ca putem deveni fiinte mai bune daca avem vointa. Mai mult de atat, putem sa ne modificam functiile creierului prin practicarea tehnicilor de mindfulness si a intentiilor spirituale.

Conform filosofiei yoga, mintea si creierul sunt expresii ale Constiintei Cosmice – Brahma. Ele sunt exemplele perfecte ale exprimarii duale a Unitatii Brahma, a relatiei intrepatrunse dintre materie si constiinta, dintre ceea ce Tantra numeste Shiva (constiinta) si Shakti (energie/materie).

Prin evolutie, atat la nivel cosmic cat si in cea mai mica manifestare a materiei, Shiva si Shakti sunt expresii ale Fiintei Unice Universale. Aceste dualitati cosmice – Shiva si Shakti – sunt exprimate magnific in fiinta umana in forma mintii si a creierului.

 

 

Toate drepturile rezervate. Politica de securitate a datelor
Realizat de Twisted Design